reklama podprogowa

Czym jest reklama podprogowa i jak wpływa na konsumentów?

Zastanawiałeś się kiedyś, ile z tego co robisz, jest Twoim świadomym wyborem, a ile jedynie powielaniem zaprojektowanych dla Ciebie wzorców? Przy podejmowaniu świadomych wyborów, człowiek rozważa zwykle zalety i wady danego rozwiązania, a następnie dokonuje na tej podstawie wyboru. Część decyzji ludzie podejmują jednak bez udziału świadomego procesu decyzyjnego. To właśnie w tej sferze znaczenie ma reklama podprogowa. Warto wiedzieć, czym dokładnie jest reklama podprogowa i jaki ma wpływ na odbiorców.

Na czym polega reklama podprogowa

Czym tak właściwie jest reklama podprogowa? To przekaz, w którym zawarte są informacje niemożliwe lub bardzo trudne do świadomego odbioru. Cel reklamy podprogowej jest prosty – skłonienie konsumenta do konkretnego zachowania bez angażowania go w świadomy proces decyzyjny. Ujmując to prosto, chodzi o to, żeby konsument wybrał jakiś konkretny produkt czy usługę bez zastanowienia.

Przekaz podprogowy, na którym opiera się koncepcja reklamy podprogowej ma pewne ograniczenia. Początkowo próbowano eksperymentować z dokładaniem do filmów pojedynczych, niemożliwych do świadomego zauważenia, klatek z określonym przekazem. Po wnikliwych badaniach okazało się, że sugestia typu „korzystaj z tego produktu” nie przekłada się na sprzedaż z prostego powodu – to zbyt skomplikowany przekaz, by nasz mózg potraktował go, jako coś więcej niż zwykły szum.

Jak tworzone są skuteczne przekazy podprogowe

W celu stworzenia skutecznej kampanii reklamowej opierającej się na przekazie podprogowym, należy odwoływać się do pewnych pierwotnych mechanizmów – skojarzeń lub fundamentalnych emocji, takich jak strach, złość, smutek, obrzydzenie lub radość. Co więcej, przedstawiane sugestie nie mogą mieć formy napisów, tylko formę wizualną, która bardziej oddziałuje na widza.

Przykładowo, gdy podczas jawnego reklamowania jakiegoś produktu, np. marki napoju, pojawiają się na ułamek sekundy, niezauważalnie dla widza, zdjęcia przedstawiające ludzkie twarze wyrażające konkretne emocje, to nastawienie widza do danej marki zmienia się zgodnie z treścią przekazu podprogowego. Mówiąc jaśniej, jeśli przez ułamek sekundy podczas trwania reklamy pojawi się (niezauważalna dla widza) uśmiechnięta twarz, to jest to właśnie przekaz podprogowy, który ma na celu (podprogowe) kształtowanie pozytywnego nastawienia do reklamowanego produktu. To w konsekwencji prowadzi do nie do końca świadomych decyzji o zakupie czy korzystaniu z danego produktu.

Jak to działa w praktyce?

Kontynuując przykład reklamy marki napoju, jeśli pokażemy komuś dwa logotypy dwóch różnych marek napojów i podczas wyświetlania jednego z nich pokażemy w sposób nieuchwytny dla ludzkiej świadomości uśmiechniętą twarz, to nastawienie odbiorcy do tego produktu nieświadomie upodobni się do nadawanego podprogowo komunikatu (w tym przypadku radości wyrażanej przez uśmiech).

Współcześnie tego typu praktyki są już zakazane. Są jednak inne możliwości tworzenia reklam podprogowych – nieświadome skojarzenia. Przekazem podprogowym jest także komunikat możliwy do zauważenia, ale trudny do świadomego odczytania w otaczającym szumie informacyjnym. W ten sposób próbuje się reklamować produkty, których wprost reklamować nie można. Przykładowo, jeśli chcemy zareklamować papierosy, to wystarczy zapoznać konsumenta z danym logo, a niekoniecznie trzeba zachwalać samo palenie papierosów danej marki. Teoria reklamy podprogowej mówi nam, że wystarczy, że stojąc przy półce w sklepie konsument będzie kojarzył dane logo, żeby nieświadomie wybrał dany produkt.

You May Also Like

korzyści content marketing

Co to jest content marketing i jakie daje korzyści?

psychografia

Psychografia – jak poznać potencjalnego klienta?

zarobki specjalisty marketingu

Ile zarabia specjalista ds. marketingu internetowego?

google analytics

Czy warto korzystać z narzędzia marketingowego Google Analytics?