Merchandising w sklepie internetowym

Share

Merchandising internetowy, a więc e-merchandising, to prezentacja produktów, która pozwoli na uzyskanie jak największej ilości klientów, a więc i zysków. Ten zabieg istniał już od wielu lat w sklepach stacjonarnych – najdroższe, a zarazem najlepiej prezentujące się produkty znajdujące się na półce tuż przed naszym wzrokiem, jak i wiele innych metod. Nic więc dziwnego, że zabiegi te, choć w zmienionej formie, przeniosły się do wirtualnych odpowiedników. Jednak jakk wygląda dobry e-merchandising?

Merchandising – jak działa?

W zależności od sytuacji trzeba będzie wykorzystać inne techniki, a nawet całkiem zindywidualizowane działania. Nie znaczy to jednak, że na każdą sytuację możemy spoglądać tylko jako osobne zjawisko. Tak naprawdę istnieje wiele metod, które posłużą przeróżnym sklepom. Wszystko to dzięki wykorzystaniu psychologii społecznej, biznesu, jak i przeróżnych technik sprzedażowych. 

E-merchandising będzie skupiał się na dwóch kluczowych aspektach:

  • sprawnym, prostym i intuicyjnym poruszaniu się po sklepie internetowym,
  • prezentacji produktów w taki sposób, aby zapraszały klienta do zakupu i pozostania na stronie.

Jak prezentować produkty?

Znając już teoretyczne zastosowanie e-merchandisingu, warto zająć się kwestią praktyczną. Wszystko rozpoczyna się od strony głównej danej strony internetowej, co sprawia, że warto powitać klienta interesującą grafiką. Jednak nie na tym, oczywiście, zakończymy. 

Na stronie głównej powinny znaleźć się:

  • aktualne promocje.
  • informacje o artykułach sezonowych,
  • slidery, które będą przedstawiały konkretne towary,
  • warto wspomnieć o korzyściach z zakupów w danym sklepie – darmowej wysyłce, możliwych reklamacjach itd.

Oczywiście, gdy klient przeniesie się ze strony głównej na podstrony, powinien znaleźć tam przede wszystkim sprawność działania, kategoryzowanie produktów, jak i łatwo dostępne informacje o swoim koszyku, jak i poszczególnych towarach.

Cross-selling – jedna z najpopularniejszych metod

Nie bez powodu jest to sposób, który cieszy się niezwykłą popularnością – jest po prostu skuteczny. Polega na proponowaniu klientowi artykułów, które mogą mu się spodobać, a to wszystko dzięki wiedzy, co dana osoba kupiła wcześniej bądź właśnie zamierza kupić. Przykładowo, gdy klient zamierza kupić cyfrowe pianino, sklep powinien zaoferować mu stojak krzyżowy bądź pedał podtrzymania dźwięku. 

Cały ten proces działa na dwa sposoby:

  • klient najczęściej już myślał o zakupie danych produktów i dzięki temu nie musi już ich szukać po sklepie,
  • jeśli jednak nie pomyślał o nich, mogą wzbudzić jego zainteresowanie, co jest szybką drogą do dokonania zakupu.

Czemu ten sposób jest tak korzystny? Bo nie generuje żadnych strat. Nic nie tracimy poprzez zaproponowanie klientowi dodatkowych towarów. Jeśli się zdecyduje – świetnie. Jeśli nie – i tak kupuje już jakiś przedmiot. 

Podsumowując

Metod e-merchandisingu jest wiele. Jak zostało wspomniane, często są one spersonalizowane pod dany sklep, co sprawia, że nie mogą być dwa razy wykorzystane w ten sam sposób. Jednak, jak widać wyżej, istnieją też takie sposoby, które działają w większości przypadków i nie mają możliwości spowodowania strat. E-merchandising jest kluczowy w dzisiejszych czasach, gdyż ludzie na całym świecie coraz częściej dokonują zakupów przez internet. 

Related Posts