Psychografia – jak poznać potencjalnego klienta?

Share

Wraz z nieustannym rozwojem technologicznych, rośnie baza potencjalnych klientów. Zbiór oparty o wiedzę demograficzną wraz z postępem nie spełnia już założonych twierdzeń. Tak narodziła się dziedzina, nazywana psychografią. Czym jest psychografia? Jej głównym zadaniem jest analiza zachowania klienta oraz poznanie jego osobowości. Dowiedz się, jakie wnioski wynikają z działań psychograficznych i do czego można je wykorzystać.

Czym jest psychografia?

Psychografia, po raz pierwszy, pojawiła się dosyć dawno, w latach 60. ubiegłego wieku. Jej największą zaletą jest odpowiedź na pytanie „jaki jest klient i dlaczego jego zachowanie jest akurat takie?”

Badania psychograficzne polegają na szczegółowej analizie zachowania i stylu życia potencjalnych klientów. Podstawą do uzyskania pozytywnych rezultatów jest dokładne poznanie i przeanalizowanie sposobu spędzania wolnego czasu określonej grupy osób, ich zainteresowań oraz cech osobowości. Dzięki temu możliwe jest dopasowanie reklam promocyjnych czy haseł reklamowych do docelowej grupy osób, którą sprzedawca chce zainteresować. Takie procesy pozwalają dokładnie określić treść oraz formę psychomanipulacji dla konkretnej grupy osób. Metoda pozwoliła odejść od bardzo mocnego skupienia się przedsiębiorców na produkcje i jego cechach, a pozwoliła zainteresować się klientem.

Klasyfikacja Young&Rubicam – typy klientów

Wraz z rozwojem psychografii powstał dokładny model, który określa, jaki jest potencjalny klient. Przy tworzeniu kampanii reklamowej lub innych działań marketingowych wykorzystuje się te dane do osiągania jak najlepszych rezultatów. Jakie są typy klientów według klasyfikacji Young&Rubicam?

1. Przetrwanie – zrezygnowany

Potrzeby tego typu klienta są związane z potrzebami fizjologicznymi. O jego zakupach w dużej mierze decyduje osobista sytuacja ekonomiczna. Najskuteczniejszą metodą zainteresowania tej grupy osób jest nawiązane reklamowe do tradycji. Typ zrezygnowany z reguły wybiera produkty, o które są mu znane, a do tego posiadają niską cenę.

2. Ucieczka – zmagający się

Klient charakteryzuje się chęcią natychmiastowej ucieczki od problemów. Decyzje przez niego podejmowane napędza impuls. Zainteresują go hasła z dokładnym ukazaniem licznych pozytywów związanych z danym produktem.

3. Bezpieczeństwo – płynący z prądem

Najbardziej popularna grupa klientów, która nie lubi odznaczać się wśród innych. Ich działania podporządkowane są pod ustalony plan. Ich zainteresowanie może przykuć reklama znanych brandów, zwłaszcza kreujących produkty przeznaczone dla rodzin.

4. Status – aspirujący

Pragnieniem osób zaliczanych do typu aspirującego jest chęć zyskania aprobaty w oczach innych ludzi. To pozwala im zdobyć pewność siebie. Interesują ich produkty znajdujące się aktualnie na topie. Reklamy do nich kierowane powinny zawierać w treści informację o wysokiej klasie produktu oraz prestiżu, wynikającego z ich posiadania.

5. Kontrola – człowiek sukcesu

To typ klienta, który pragnie poczuć się dobrze ze sobą oraz w swoich oczach wyglądać jak najlepiej. Cechuje ich pewność siebie oraz uparte dążenie do celu. Ich uwagę zwrócą przede wszystkim marki premium.

6. Odkrywanie – eksploratorzy

Eksploratorzy to osoby, które nie znoszą nudy. Cieszy ich poznawanie nowinek z różnych dziedzin. Nie podążają za tłumem, lecz wyznaczają własne ścieżki. Aby ich zainteresować trzeba w nietuzinkowy sposób podkreślić oryginalność i innowacyjność produktu.

7. Oświecenie – reformatorzy

To grupa indywidualistów, którzy cenią sobie przede wszystkim niezależność. Klienci tego typu nie są podatni na manipulacje, natomiast zainteresuje ich produkt, którego reklama opiera się o ukazanie wartości duchowych oraz intelektualnych.

Poznanie osobowości potencjalnych klientów jest bardzo przydatna oraz przynosi zaskakujące rezultaty sprzedaży. Dzięki ich znajomości firmy mogą zwiększyć jakość komunikacji na linii marka – klient oraz opracowywać właściwe strategie reklamowe. 

Related Posts